انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

معرفی شورآباد

شورآباد که در انتهای جاده قدیم قم قرار گرفته و از نظر منطقه آموزش و پرورش جزو کهریزک محسوب شده است  و در حال حاضر تعداد 8000 نفر ساکن شورآباد می باشند. و نیز تعدادی روستا در اطراف آن قرار گرفته که بیشتر ساکنین آن را مهاجرین افغان تشکیل داده اند و یکی از علتهای انتخاب مدارس آموزش حامی تجمع تعداد کثیری از افغانه در این منطقه بوده است . و یکی از مهمترین چالشهایی که در این منطقه حائز اهمیت بوده قرار گرفتن آن در حاشیه تهران و دوری راه که باعث شده که دسترسی امکانات خیلی محدود بوده است ..

وضعیت آموزش :

آموزش در دو مقطع در واحد آموزشی جنوب تهران به اجرا در آمده است

الف آموزش کودکان بازمانده از تحصیل :

در بخش آموزش کودکان لازم التعلیم  و بازمانده از تحصیل همانطور که مستحضرید تعداد 691 نفر دانش آموز در مقطع اول تا ششم ابتدائی با سرفصلهای درسی نظام آموزشی ایران در سال جدید امکان تحصیل یافته اند. از این تعداد346. نفر دختر و345 نفر پسر بودند که بصورت تفکیک جنسیتی همانند سال قبل  در دو مدرسه هم جوار مشغول به تحصیل می باشند. دو نمودار زیر وضعیت تفکیک جنسیتی دانش آموزان در مرکز آموزش جنوب تهران در سال تحصیلی 92-91  را نشان می دهد.

مهمترین چالش ها و موانع در حوزه آموزش پایه

1 – پائین بودن سطح سواد یا بی سوادی مادران که نقش بسزایی  در پیشرفت درسی و کمک آموزشی به دانش آموزان دارند لذا ضرورت تشکیل کلاسهای سواد آموزی برای زنان از جمله قدم های مفید و مثبت انجمن حامی بوده است.

 2 – مخالفت های خانواده ها با تحصیل کودکان که هم در بین دختران و هم در بین پسران دیده شده که با نگاه سنتی خانواده ها درخصوص ادامه تحصیل دختران که ترجیح می دهند دختران با سن کم ازدواج کنند و همچنین در مورد ادامه تحصیل پسران که بیشتر به عنوان یک منبع درآمد دیده میشوند و حتی تعدادی از دانش آموزان همزمان با تحصیل مشغول به کار می باشند. این خود چالش بزرگی در افت تحصیلی دانش آموز محسوب می شود.

3- علت دیگری که می توانیم از آن نام ببریم فقر مالی یا علل دیگر باعث شده که بسیاری از دانش آموزان بدون خوردن ناهار سر کلاس درس حاضر شوند که موثرترین موانع در یادگیری دانش آموزان شده است.

4- بالا بودن تعداد افراد خانواده بخصوص در بین خانواده های مهاجر افغان و عدم آگاهی کافی و عدم توجه به مسائل بهداشتی از جمله بهداشت جسمی و روانی – بهداشت فردی و عمومی که خود یکی از موثرترین موانع در یادگیری مناسب دانش آموزان شده است

نظر به اینکه تعدادی از دانش آموزان به علت شرایط زندگی ضمن تحصیل مشغول به کار نیز می باشند. امسال ضمن برنامه ریزی سعی نمودیم که در ساعاتی که آنها در محل کار هستند بازدیدی از محل کارشان داشته باشیم البته طبق شناسایی انجام شده حدود 57 دانش آموز پسر  و 46 دختر مشغول به کار می باشند. از جمله مشاغل این کودکان که می توان نام برد از قبیل: مونتاژ کاری، کیف دوزی، مکانیکی خیاطی،منجوق دوزی،سبزی پاک کنی، گاو داری، کشاورزی، دست فروشی و فال فروشی ، نگهبانی، و کار در کارخانه های پلاستیک، آلومینیوم، کلمن سازی، شیشه سازی، قالیشویی و رفوگری.

چالشها در حوزه نهضت سواد آموزی

مهمترین چالش در زمینه سواد آموزی که حائز اهمیت می باشد بسیاری بعد از ثبت نام  و یا بعد از چند جلسه شرکت کردن نمیتوانند ادامه بدهند. از موانع میتوان به داشتن فرزندان کوچک که اجبارا با خودشان به سر کلاس میآورند که این خود موجب میشود همکلاسی هایشان و همینطور معلم تمرکز خود را از دست بدهد و کیفیت کلاس بصورت ناخودآگاه پایین می آید.

 یکی از چالشها که همانند سال قبل در کلاسهای نهضت دیده میشود نبودن فضای مناسب جهت تشکیل کلاس برای پسران بازمانده از تحصیل که بالای سن 18 سال هستند و همینطور آقایان نتوانستند در کلاسهای نهضت شرکت کنند که لازم بذکر است که کلاسهای آقایان باید در ساعات بعدازظهر ساعت 5 به بعد تشکیل شود به علت نوع شغلشان که اکثرا کارگری می باشد و دیگر مشکل دوری راه و نبودن وسیله ایاب و ذهاب باعث شده که خیلی از مادران نتوانند در کلاسهای نهضت شرکت کنند و متاسفانه از سرویسهای دانش آموزی نیز نمیتوانند استفاده کنند.

آموزش ضمن خدمت مربیان مرکز آموزش

نظارت آموزشي با هدف تقويت مهارت معلمين در تدريس و كنترل كلاس با استفاده از حضور خانم قلیچ خانی به عنوان ناظر آموزشی از تاریخ 25/7/91 بصورت2 هفته یکبار با حضور در كلاسهاي درس کار خودشان را شروع نمودند.

چالشها:

یکی از مهمترین چالشها در آموزش ضمن خدمت مربیان، عدم همکاری کارشناس مجرب در این زمینه که به علت همان دوری راه باعث شده که کمتر با واحد شورآباد همکاری داشته باشند و همینطور ضرورت تشکیل کلاسهای ضمن خدمت برای معلمان مرکزآموزش با توجه به سرفصلهای جدید درسی دیده می شود که البته امسال یک دوره کوتاه برگزار گردید و به همان نسبت همکاران با مشکلات عدیده ای روبرو بودند. البته  با تلاشهای و پیگیریهای انجام شده یکسری سی دی های روش تدریس از آموزش و پرورش کهریزک تهیه و در اختیار همکاران قرار داده شد.

برگزاری کارگاه خشونت جهت دختران ششم

نظر به اینکه خشونت در خانوادهها بیش از حد بوده لذا ضرورت تشکیل چنین کارگاهها در سطوح مختلف پایه ها چه دختر و چه پسر دیده میشود و باعث شده که از کلاس ششم دختر این کلاسها شروع شود که  با آیتم های زیر به آنها آموزش داده شد.

برای دریافت فایل کامل گزارش، لینک زیر را کلیک کنید:

hami 91-92

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید