انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

مقدمه :

بیش از 30 سال از آغاز موج پناهندگی و مهاجرت از افغانستان به خارج از مرزهای این کشور می گذرد و امروز افغانستان دارای بیشترین تعداد پناهنده و مهاجر در سایر کشورهای دنیا می باشد و این در حالی است که بعد از تغییر نظام سیاسی در افغانستان از سال 2002 و با وجود مشارکت حداکثری جامعه بین المللی در مسیر بازسازی همه جانبه این کشور ؛ هنوز موانع بسیار جدی و تعیین کننده ای بر سر راه توسعه یافتگی این کشور و بالتبخ بازگشت پایدار میلیونها شهروند افغان به خانه و شهر خود با طیب خاطر و آرامش کامل است .

و از سویی دیگر تغییر دائمی شرایط منطقه ای و بین المللی نیز خود عاملی است برای تغییر جایگاه و اولویت توجه به  افغانستان و نیز میلیونها پناهنده افغان که بدون هر گونه امیدی در بهبود وضعیت کشورشان در وضعیت ناپایدار و نگران کننده در سایر کشورهای دنیا و از جمله ایران و پاکستان به سر می برند . وضعیتی که ضرورت دارد تا بهبود نسبی شرایط اولیه در افغانستان و آمادگی این کشور برای بازگشت داوطلبانه و پایدار شهروندان بی شمارش که در اقصی دنیا به صورت پناهنده به سر می برند ؛ کماکان از مرکز توجه کمک های بین المللی خارج نگردد و در عین حال تا رسیدن به وضعیت ایده آل ؛ مسئولیت همه جانبه جامعه جهانی برای کمک به کشورهای میزبان منطقه که علیرغم تمام محدودیت های اقتصادی و اجتماعی ؛ میزبانی میلیونها پناهنده افغان را بیش از 3 دهه بر عهده داشته اند مورد تاکید مجدد قرار گیرد .

در همین راستا نخستین نشست منطقه ای سازمانهای غیر دولتی و بین المللی فعال در حوزه پناهندگان از ایران ؛ پاکستان و افغانستان در روزهای 22 و 23 فروردین سالجاری و در تهران برگزار گردید تا فرصتی باشد برای هم اندیشی سازمانهای غیر دولتی فعال در ایران ؛ افغانستان و پاکستان که سهم موثر و بسزایی در پیشبرد و اجرای طرح های مربوط به جمعیت های میلیونی پناهندگان و مهاجرین افغانستان در خارج از افغانستان و نیز بهبود دسترسی به معیشت برای گروههای انسانی ناتوان و نیازمند در داخل افغانستان را بعهده داشته اند .

در عین حال از مهمترین اهداف برگزاری این نشست می توان به موارد زیر اشاره داشت :

1-     ایجاد زمینه برقراری ارتباطات منطقه ای به منظور مبادله اطلاعات و تجربیات مفید به منظور یافتن راهکارهای موثر برای همکاریهای بیشتر در مسیر بهبود زندگی پناهندگان در کشورهای میزبان و نیز تسهیل زمینه های بازگشت پایدار و شرافتمندانه پناهندگان و مهاجرین افغان به کشورشان فراهم آید .

2-     بررسی برنامه ها و سیاستهای کشوری و ارائه نقطه نظرات در خصوص نقاط ضعف و قوت برنامه های موجود .

3-     بررسی کارشناسی  فرصت ها و چالشهای فراروی پناهندگان و نیز بازگشت کنندگان افغان و ارائه راهکارهای لازم  به منظور اجرای موثر تر برنامه های فراروی .

4-     آشنایی سازمانهای شرکت کننده با اهداف و برنامه های کلان سند راه حل های راهبردی برای پناهندگان و بازگشت کنندگان افغان .

برای مشاهده ادامه مطلب لینک زیر را کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید