انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان گفت: در دستورالعمل جدید اردوگاه‌های ویژه‌ای طراحی شده و افرادی که سابقه طرد دارند و مجدداً بصورت غیر قانونی وارد ایران شده‌اند، حداقل 6 ماه در آن اردوگاه نگهداری می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «خلیل همایی راد» مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان با تأکید بر اینکه باید حمل و نقل افراد غیرمجاز در داخل ایران در شمول مجازات مربوط به حمل و نقل مرزی گردد، ابراز کرد: قانون تنها مجازات قاچاق اتباع بیگانه را صرفا مربوط به مرز محدود کرده و کسی که در داخل ایران به این امر مبادرت می‌ورزد، مشمول مجازات نمی‌شوند.

وی در ادامه افزود: این موضوع نیز به دلیل ضعف قانون است و همین امر سبب تشکیل گروه‌های قاچاق شده است که از نمایندگان مجلس ایران مخصوصا مجمع نمایندگان استان کرمان، درخواست داریم که در راستای اصلاح قوانین مربوط به اتباع خارجی اقدامات لازم را انجام دهند.

همایی راد با بیان اینکه، پایه طرح ساماندهی اتباع خارجی، ایده ای است که از کرمان مطرح گردید، ادامه داد: استاندار کرمان طرحی تحت عنوان ساماندهی اتباع خارجه را به وزارت کشور ایران و شورای امنیت پیشنهاد داد، که طی جلسات کارشناسی با مدیران و دستگاه های مربوطه نهایتا در 22 فروردین/ حمل سال جاری طرح کنترل و ساماندهی اتباع غیرمجاز به تصویب شورای امنیت رسید.

وی اظهار داشت: اکنون یک کمیسیون در استان کرمان در این راستا تشکیل شده و بحث شناسایی، ساماندهی و کنترل را دنبال می‌کند.

راه‌اندازی اردوگاه‌های افغانستانی‌ها در استان کرمان

وی در پاسخ به این سوال که محورهای اصلی این کمیسیون چه مواردی است، اظهار داشت: تسهیل ورود قانونی یکی از محورهای اصلی این طرح است، به گونه‌ای که اگر با هماهنگی وزارت امورخارجه ایران، ورود قانونی تسهیل پیدا کند، ورود غیر قانونی کاهش می‌یابد.

همایی راد گفت: متقابلا زمانی که ورود قانونی سخت، زمان بر و هزینه‌بر باشد، زمینه ساز ورود غیر قانونی می‌گردد که به موازات آن اقداماتی در جهت کنترل مرز و تشدید مجازات عبور‌دهندگان غیرقانونی پیش‌بینی شده است.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان با اشاره به اردوگاه‌های ویژه افغانستانی در استان کرمان، عنوان کرد: در گذشته بر اساس دستورالعمل‌ها و قوانینی که داشتیم نیروهای انتظامی، اتباع خارجی غیرمجاز را دستگیر و توسط دفتر اتباع امور خارجی از استان و ایران طرد می کرد.

نگهداری مهاجرین غیرقانونی به مدت 6 ماه در اردوگاه 

همایی راد بیان کرد: اما ممکن بود که آنها بلافاصله از مرز دیگری دوباره به ایران بازگردند، بنابراین در این دستور العمل اردوگاه‌های ویژه‌ای دیده شده و افرادی که سابقه طرد دارند و مجدداً بصورت غیر قانونی وارد ایران شده‌اند، حداقل 6 ماه در آن اردوگاه نگهداری می‌شوند.

وی با بیان این مطلب که بانک اطلاعاتی از همه مهاجرین خارجی تهیه خواهیم کرد، تصریح کرد: دستگاه‌های بیومتریک خریداری و در حال نصب و استفاده است و کلیه مشخصات افراد، اعم از اثر انگشت، عنبیه، صورت و شکل دست اتباع خارجی هنگام ورود یا دستگیری، ثبت می‌شود و دیگر هیچ فردی نمی‌تواند با هویت جعلی وارد ایران شود.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان با تأکید بر اینکه باید حمل و نقل افراد غیرمجاز در داخل ایران در شمول مجازات مربوط به حمل و نقل مرزی گردد، ابراز کرد: متاسفانه قانون تنها مجازات قاچاق اتباع بیگانه را صرفا مربوط به مرز محدود کرده است و کسی که در داخل ایران به این امر مبادرت می‌ورزد، مشمول مجازات نمی شوند که این موضوع نیز به دلیل ضعف قانون است.

اصلاح قوانین مربوط به اتباع خارجی

همایی راد افزود: همین امر سبب تشکیل گروه‌های قاچاق شده که از نمایندگان مجلس  مخصوصا مجمع نمایندگان استان کرمان، درخواست جدی داریم که در راستای اصلاح قوانین قوانین مربوط به اتباع خارجی اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با بیان این مطلب که برای رفع نقص قوانین مرزی، شورایعالی امنیت ملی ایران ورود پیدا کرده است، ابراز کرد: خودروهایی که قاچاق بر است، بر اساس مصوبه شورایعالی امنیت ملی توقیف می‌گردند، نه براساس قانون! بنابراین خواهش ما از مجلس دوره دهم این است که قانون را به فوریت اصلاح نمایند.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان افزود: فردی که در ایران حدود 15 نفر تبعه خارجی سوار خودرو می‌کند و نیروی انتظامی و دستگاه‌های قضایی به دلیل نقص قانونی نتوانند با او به طور جدی برخورد نمایند، یکی از مشکلات ماست که باید این نقص قانونی برطرف گردد.

  تلفات جاده‌ای مربوط به خودروهای قاچاق بر

همایی راد با بیان اینکه، این افراد روی همه شاخص های امنیتی اثر می گذارند، اظهار کرد: طبق اعلام فرمانده راهور، که بیش از 100 نفر از تلفات جاده ای مربوط به خودروهای قاچاق بر است که به علت این تصادفات، هزینه های بیمارستانی سنگینی بر شبکه بهداشت و درمان تحمیلی‌شود.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان گفت: وقتی فرد غیرمجازی وارد کشور شده و به مرکز ایران می‌رود، به خاطر سود و منفعت طلبی گروه‌های قاچاق، ممکن است، دچار بیماری واگیرداری بوده که می‌تواند کل شبکه بهداشت و درمان ایران را درگیر یک بیماری و  پیدا می‌کند.

حمایت از اتباع قانونی در قبال برخورد با اتباع غیر قانونی

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان با اشاره به اقدامات ارزشمندی که در سال گذشته صورت گرفت که با برخی از گروگان‌گیرها و شبکه‌های قاچاق انسان، برخورد و شبکه های آنها متلاشی گشت، عنوان کرد: مشارکت نهادهای بین‌المللی در بحث مربوط به اتباع و مهاجرین اعم از پناهنده و مهاجرین غیر مجاز از دیگر مفاد این دستور العمل است.

همایی راد افزود: جمهوری اسلامی با همه مشکلاتی که ناشی از جنگ و تحریم داشته، پذیرای چندین میلیون مهاجر افغانستانی است و سال‌ها میهمان‌نوازی کرده است.

حضور 100 هزار نفر مهاجر قانونی در استان کرمان

وی با اشاره به حضور 100 هزار نفر مهاجر قانونی در استان کرمان اظهار کرد: متاسفانه حضور ده‌ها هزار نفر مهاجر غیر قانونی در استان کرمان بر روی اقتصاد، فرهنگ و بهداشت تاثیر خواهد بود. 37 سال جمهوری اسلامی ایران با نهایت حسن نیت، مهاجرین قانونی و غیر قانونی را پذیرش و مهمان‌نوازی کرده و در سفره خود شریکشان نموده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: حتی مقام معظم رهبری ایران سال گذشته دستور دادند که برای همه فرزندان افغانستانی مجاز و غیرمجاز امکان تحصیل فراهم شود که در همین راستا نیز چندین هزار دانش آموز افغانستانی پذیرش شدند و امسال نیز دستور دادند که پذیرش آنها برای تحصیل رایگان شود.

تحصیل تعداد زیادی دانشجوی افغانستانی در ایران

همایی راد افزود: همچنین تعداد زیادی دانشجوی افغانستانی در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند، اما در مجموع در بحث مهاجرین نیازمند مشارکت بین‌المللی هستیم که در این مسئولیت سنگین به طور جدی مشارکت نمایند.

ایسنا در گفت‌و گو با همایی راد با اشاره به اهمیت مسأله امنیت در استان کرمان نوشت، هیچ کدام از رخدادهای امنیتی استان کرمان در حال حاضر منشا امنیتی ندارد و بسیاری از آنها منشاء اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد که باید در این قصه همه دستگاه‌های مسئول از جمله حوزه‌های دانش و رسانه‌ها به کمک آمده و سهم خود را در امنیت ایفاء و به وظایف خود در حوزه امنیت عمل کنند.

منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید