انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

مراسم اختتامیه « طرح تقویت خانواده سالم و پیشگیری از خشونت های خانگی در جامعه پناهندگان افغانستانی در ایران» به میزبانی انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده (حامی) با حضور مسئولين اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استان قم و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان روز پنج شنبه 19 اسفند در دانشگاه مفید قم برگزار شد.

HAMI UNHCR

این طرح که به همت انجمن حامی در فاصله سالهای 1391 – 1393 در چهار استان تهران، مشهد، قم و کرمان صورت گرفته است 220 مربی و تسهیل گر اجتماعی مهاجر مشارکت داشته اند.

 فاطمه اشرفی، مدیر انجمن حامی ضمن خوش آمدگویی به مهمانان و تسهیلگرانی که در جلسه حضور داشتند، اظهار داشت: بر مبنای تعاملات مستقیم ما با جامعه مهاجر و پناهنده مقیم ایران، تصمیم گرفته شد تا با هدف ارتقای آموزش و آگاهی میان خانواده های افغانستانی این طرح اجرا گردد. وجود آمار نگران‌کننده از فراوانی و سطح خشونت خانگی در میان خانواده‌های پناهندگان افغانستانی در ایران و پایین بودن سطح آموزش زنان ما را بر این داشت تا به بررسی راهکارهای مناسب برای آموزش و کاهش خشونت خانگی در میان این جامعه با استفاده از توانمندی‌های خود جامعه محلی پناهندگان بپردازیم و نتایج مطلوبی نیز کسب کنیم.

 در این طرح ما با استفاده از مدل خوشه ای اقدام کردیم، بنابراین با مشارکت بیش از 200 نفر از جوانان تحصیلکرده و فعال جامعه مهاجر این آموزش ها را به عمق جامعه مهاجر انتقال دادیم. وی افزود: این جوانان پس از آموزش کامل توسط اساتید زبده در زمینه های روانشناسی، حقوق خانواده، حقوق زن در اسلام، مهارت های زندگی و کنترل خشم؛ با تشکیل گروه های کوچکی در جامعه این آموزش ها را به بیش از 12000 هزار مهاجر انتقال دادند. وی افزود: مهمترین دلیل موفقیت  این پروژه همکاری جوانان با استعدادی بود که با انگیزه و دغدغه های اجتماعی خود مشارکت داشتند.

خانم استفانی رنویل، مدیر ارشد برنامه ریزی کمیساریای سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز در این مراسم با بیان این مطلب که کمیساریای سازمان ملل متحد همواره همبستگی اش را با دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای ارائه خدمات به پناهندگان اعلام داشته است، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای مهاجر پذیر که نزدیک به 40 سال پذیرای پناهندگان بوده و خدمات بی نظیری به پناهندگان و مهاجران ارائه داده است، خدمات ایران به پناهندگان طی سالهای گذاشته یک نمونه کامل است و ایران میتواند الگویی برای دیگر کشورهای پناهنده پذیر در جهان باشد. وی افزود: طبق آمار های ارائه شده پناهندگان افغانستانی در ایران از نظر دریافت خدمات آموزشی در سطح قابل قبولی قرار دارند. مدیر ارشد برنامه ریزی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در پایان اظهار داشت: کمیساریای سازمان ملل افتخار داشته که در سال 2016 در تاسیس مرکز خدمات اجتماعی به پناهندگان، توسط انجمن حامی در استان قم مشارکت داشته باشد، و امیدوار است این همکاری ها در ارائه هرچه بهتر خدمات و آموزش های مهارت های زندگی به جامعه بزرگ مهاجر و پناهنده افغانستانی مقیم ایران مؤثر باشد. وی همچنین از فاطمه اشرفی برای ارائه ی خدمات ارزشمند انجمن حامی به پناهندگان افغانستانی ساکن در ایران تشکر و قدردانی کرد.

HAMI Ashrafi

گفتنی است یکی از بخش های مهم این مراسم شامل بیان تجربیات مثبت توسط جوانان تسهیلگر افغانستانی، درباره دستاوردهای شخصی و اجتماعی آنان از مشارکت در طرح تقویت خانواده سالم و کاهش خشونت خانگی بود. در این مراسم از اساتید این دوره آموزشی و همچنین تسهیلگران با اهدای لوح هایی تقدیر به عمل آمد.

HAMI BAFIA

از دیگر بخش های این مراسم، برگزاری نمایشگاه دست سازه ها و آثار هنری دانش آموزان مهاجر و پناهنده مرکز آموزش پایه حامی در قم بود که با استقبال بسیار خوبی از جانب مهمانان روبرو شد.

5955396_509

HAMI

عکس ها از : محمد شایگان – خبرنگار و  عکاس خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید