انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

در راستای هدف ترویج گری آموزش مبارزه با تغییرات آب و هوایی،  انجمن حامی در طول سال گذشته کارگاه های آموزشی متعددی را برای دانش آموزان خود برگزار کرده است. در این کارگاه ها کودکان با مفاهیم  تغییرات آب  و هوا و اغییرات آن همچنی حفظ محیط زیست آشنا شدند.

 

تغییرات اقلیمی تهدیدی برای کودکان

گزارش یونیسیف نشان می دهد که تغییرات اقلیمی تقریباً همه کودکان را در معرض خطر قرار می دهد و آب و هوا و خطرات زیست محیطی تأثیرات مخربی بر رفاه و آینده کودکان دارد.

سال 2020  گرمترین سال ثبت شده در جهان بود و  سطح دی اکسید کربن اتمسفر به بالاترین میزان موجود در حداقل 3.5 میلیون سال گذشته رسیده است.

در بسیاری از نقاط جهان ، مردم با تأثیرات متعدد مرتبط با آب و هوا مانند خشکسالی شدید و سیل ، آلودگی هوا و کمبود آب روبرو هستند و کودکان بیشتری  در برابر سوء تغذیه و بیماری ها آسیب پذیر شده اند. تقریباً هر کودک روی زمین حداقل در معرض یکی از این خطرات آب و هوایی و زیست محیطی قرار گرفته و  بدون اقدامات فوری ، این تعداد در آینده ای نزدیک بسیار  افزایش می یابد.

تقریباً 1 میلیارد کودک در معرض خطر بسیار بالای تأثیرات بحران آب و هوا قرار دارند.

این کودکان بحران های  متعدد آب و هوایی را با امکانات ضعیف آب ، بهداشت و مراقبت های بهداشتی تجربه می کنند. از آنجایی که تغییرات آب و هوایی محیط را مختل می کند ، کودکان مجبور به بزرگ شدن در دنیایی خطرناک می شوند.

این بحران سلامت، تغذیه، تحصیلات، توسعه، بقا و آینده آنها را تهدید می کند.

گزارش تغییرات اقلیمی در زمین؛ ‘وضعیت قرمز برای بشریت’

محققان زیست محیطی در گزارشی که در سازمان ملل متحد تهیه شده در یک مطالعه قابل توجه آب و هوایی، درباره تاثیر مخرب عملکرد بشر بر تغییرات اقلیمی هشدار داده و بحرانی بودن وضعیت را “بیان واقعیت تلخ وضعیت کره زمین” برای ساکنان آن خوانده‌اند.

این گزارش از اثر مخرب انتشار مداوم گازهای گلخانه‌ای بر افزایش دمای کره زمین می‌گوید و نویسندگان آن هشدار می‌دهند که افزایش ۲ متری سطح آب دریاها تا پایان قرن حاضر به دلیل ذوب شدن یخ های قطبی هم قابل کتمان نیست.

کارشناسان محیط زیست گفته‌اند که این گزارش ” بیدار باش عظیم” به دولت ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد درباره این گزارش گفته است که محتوای آن “اعلام وضعیت قرمز برای بشریت است.”دبیرکل سازمان ملل گفته است: “اگر ما نیروهای فعلی مان را روی هم بگذاریم، می توانیم از فاجعه آب و هوایی جلوگیری کنیم. اما همانطور که در گزارش امروز مشخص شده است هیچ زمانی برای تأخیر و هیچ جایی برای بهانه گیری وجود ندارد”.

چند نکته کلیدی در گزارش:

افزایش بیش از یک درجه سانتیگراد دمای کره زمین در ۹ سال اخیر سال برابر با افزایش دما بین سال های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ میلادی است.

????پنج سال اخیر گرمترین سال های ثبت شده کره زمین از سال ۱۹۵۰ است.

????افزایش سطح آب دریاها در مقایسه با سال های ۱۹۰۱ تا ۱۹۷۱ سه برابر شده است.

 

????ذوب شدن یخ های قطبی و عقب رفتن یخچال های طبیعی، به احتمال ۹۰ درصد نتیجه عملکرد انسانی است. گرما در کره زمین از دهه ۱۹۵۰ میلای در فواصلی کوتاه تر و شدیدتر شده در حالی که موج سرما کمتر بوده است.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید