انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

به گزارش سازمان پزشکی بین المللی و بشر دوستانه پزشکان بدون مرز(MSF)، از ابتدای شروع عملیات حفاظتی در مرز نوار غزه اکثریت مجروحان و کشته شدگان در غزه افراد غیر نظامی بوده اند و فعالان بهداشتی هم از این حملات در امان نمانده اند. پس از بمباران شدید در طول یکشبانه روز در منطقه شهر الشجاعیه، جمع کثیری از مجروحانی که صبح روز یکشنبه29تیر در بخش اورژانس بیمارستان الشفا در غزه بستری شده اند، جایی که تیم پزشکان بدون مرز در حال خدمت رسانی است، را زنان و کودکان تشکیل می دهند به شهادت کارکنان پزشکان بدون مرز حاضر در منطقه صدها تن در حال فرار از خانه و کاشانه خود هستند. پزشکان بدون مرز از اسراییل تقاضا دارد بمباران شهروندان محاصره شده در نوار غزه را متوقف سازد و امنیت فعالان پزشکی و مراکز درمانی را تامین نماید.

حملات هوایی

طبق نظر نیکولاس پارالوس، مسئول پروژه پزشکان بدون مرز در غزه:« گلوله باران و حملات هوایی شدید و غیر قابل پیش بینی است به همین دلیل پزشکان بدن مرز و دیگر فعالان پزشکی نمی توانند به راحتی خدمات اورژانسی لازم را تهیه نمایند.» در میان صدها فرد زخمی در شهر الشجاعیه دو برادر، چهار و هشت ساله وجود دارند. این دو تن کنار هم در بخش سوختگی های شدید بیمارستان بستری شده اند. آنها به دلیل اصابت موشک به منزل محل سکونتشان دچار سوختگی شدید شده اند. تنها در سپیده دم بود که مردم موفق به فرار از منطقه با پای پیاده یا با خودرو شدند، و مصدومین شخصاً یا با آمبولانس جهت مداوا به بیمارستان آورده شدند. آدری لاندمن هماهنگ کننده امور پزشکی پزشکان بدون مرز در غزه:« در بخش احیا در عرض چند دقیقه نصف افراد دچار صدمات شدید جان باختند و نصف دیگر نیازمند عمل جراحی اورژانسی بودند.» در بیمارستان نیز پزشکان بدون مرز شاهد مرگ دو امدادگر  و زخمی شدن دو تن دیگر از امدادگرانی بودند که سعی داشتند مجروحان را از شهر الشجاعیه منتقل کنند.

لازم است به مراکز درمانی احترام گذاشته شود

صبح امروز یک خودروی متعلق به پزشکان بدون مرز که هدف قرار داده شده بود موفق شد از یک حمله هوایی در شعاع 300 متری نجات یابد. مقامات اسراییلی پش از این عبور و مرور امن پزشکان بدون مرز را از مرز عرض به سوی شهر غزه جهت انتقال تیم جراحی به غزه تضمین نموده بود. طبق گفته پارالوس:« بایستی به فعالان  پزشکی و درمانی احترام گذاشت و آنها را حمایت نمود و هدف بمباران و شلیک ها نباید خودروها و بیمارستان های پزشکی باشدو حتی نزدیک آنها هم نباید بمبارانی اتفاق بیفتد.»از زمانی که اسرائیل حملات زمینی خود را آغاز نموده است آمار قربانیان به صورت تصاعدی در حال افزایش است . پارالوس گفت:« در حالی که مقامات ادعا می کنند که هدف حملات زمینی تخریب تونل های منتهی به اسرائیل است، آنچه ما در واقعیت می بینیم بمباران همه را مورد هدف قرار می دهد و این غیر نظامیان هستند که کشته می شوند.»سه خانواده کارکنان پزشکان بدون مرز در کلینیک پس از عمل جراحی پزشکان بدون مرز در شهر غزه سکونت دارند. پارالوس گفت:« آنها جایی را ندارند که بروند و عبور از مرز به نظر تصمیم عاقلانه ای نمی آید. پناهگاه های سازمان ملل اکنون مملو از جمعیت هستند و وضعیت بهداست بسیار نگران کننده است.»

پزشکان بدون مرز در غزه

در پاسخ به مواقع اورژانس، پزشکان بدون مرز به کمک یک تیم کامل جراحی  و تجهیزات پزشکی و اورژانسی از بیمارستان الشفا در شهر غزه حمایت نموده و دو انبار تجهیزات اورزانسی را به انبار مرکزی داروی غزه در شمال و جنوب اهدا نموده است. کلینیک پس از عمل جراحی پزشکان بدون مرز  از 10 تا 30 درصد  ظرفیت خود استفاده می کند زیرا شدت بمباران، بیماران را از دسترسی به این مرکز بازداشته است. فعالیت های منظم پزشکان بدون مرز در بیمارستان ناصر در خان یونس به دلیل درگیری ها مختل شده است. بیش از ده سال است که پزشکان بدون مرز در غزه خدمت رسانی می نمایند و خدمات پزشکی، جراحی و راونپزشکی ارایه می کند. این سازمان همچنین در مواقع اورژانس در سال های 2009 و 2012 خدمات ارائه داده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید