انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده . حامی
جستجو کردن

در ماه مه ۲۰۱۲، دولت های جمهوری اسلامی افغانستان، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در امور پناهندگان فرایند مشورتی چهارجانبه‏ای را آغاز نمودند که به تدوینسند راه حل‏های راهبردی برای پناهندگان افغان جهت حمایت از بازگشت داوطلبانه، ادغام مجدد پایدار و کمک به کشورهای میزبان انجامید.

بنا بر دعوت کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور (بافیا) تعداد قابل توجهی از نمایندگان دفاتر سازمان ملل، سازمان های غیر دولتی، وزارت خانه های دولتی ایران و هیئت های دیپلماتیک امروز در دفتر مرکزی بافیا گرد هم آمدند تا از آخرین وضعیت در خصوص بخش ایران از برنامه راه حل های راهبردی از جمله چهارچوب آن، فرآیند آن و عملیاتی شدن برنامه، مطلع گردند.

 علی عبدالهی، معاونت  وزیرکشوردر امور امنیتی و انتظامی، با تاکید بر اهمیت این جلسه، در سخنان افتتاحیه خود امیدوار بود تلاشهایی که در خصوص عملیاتی شدن برنامه راه حل های راهبردی صورت می گیرند در جهت خاتمه دادن به معضل پناهندگی در منظقه باشد.

برنامه راه حل‏های راهبردی با هدف از میان برداشتن خلاءهای موجود در بخش‏های بهم پیوسته آموزش، سلامت و معیشت طراحی شده است. پروژه های مرتبط با پناهندگان در جمهوری اسلامی ایران در عین در نظر گرفتن نیازهای اولیه و حمایت پناهندگان در ایران ، همزمان راه حل های پایدار را نیز در نظر می گیرند. توانمندسازی پناهندگان جهت بازگشت، از طریق دسترسی به آموزش، بهداشت و موقعیت های معیشتی مسلما به ادغام مجدد پایدار آنها به هنگام بازگشت به افغانستان کمک می کند.

پروژه های پیشنهادی برای جمهوری اسلامی ایران، که موارد فوق الذکر را دربردارند به جمع شرکت کنندگان در جلسه معرفی شدند.

برنارد دویل، نماینده کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان طی سخنان افتتاحیه جلسه گفت:” مسلما موفقیت راه حل‏های راهبردی در ایران منوط به مسئولیت پذیری جامعه بین‏المللی در پروژه های پیشنهادی می‏باشد.” و ادمه داد:” در همین راستا، حمایت جامعه بین‏الملل از طریق ارائه تسهیلات لازم برای فعالیت‏ها و هم راستا نمودن برنامه‏هایشان با نتایج مورد نظر در راه حل‏های راهبردی برای پناهندگان افغان، امری ضروری است.”

جمع بندی و پایان جلسه با صحبتهای سفرای استرالیا، افغانستان و روسیه و نمایندگان دولتهای برزیل، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، ژاپن، نروژ و سوئد صورت گرفت که ایشان بر میزبانی قابل تحسین و بلند مدت دولت جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران از پناهندگان برای بیش از سه دهه متوالی تاکید نمودند .

همچنین با اعلام حمایت از اهداف راه حل های راهبردی ؛ از این مهم که ارگانهای مختلف از جمله سازمان های بین المللی، آژانس های مختلف سازمان ملل، ارگان های دولتی، سازمان های غیر دولتی ملی و بین المللی در این راستا تلاشهای خود را یکی کرده اند، قدردانی نمودند و بر این باور تاکید داشتند که ادغام این تلاشها مسلما کلید موفقیت این پروژه خواهد بود. نمایندگان این دولت ها کمک های خود را در جهت حمایت از برنامه های مرتبط با پناهندگان در جمهوری اسلامی ایران، از جمله اسکان مجدد و نیز حمایت مالی اعلام نمودند. سهمیه های اسکان مجدد توسط کشور های، استرالیا، فنلاند، نروژ و سوئد و کمک های مالی توسط کشور های استرالیا به میزان ۲۲۸،۰۹۵ دلار آمریکا ؛ دانمارک به میزان ۱،۶۲۱،۷۲۰ دلار آمریکا ؛ کمیسیون اتحادیه اروپا به میزان ۳،۲۷۴،۲۲۸ دلار آمیرکا؛ آلمان به میزان ۳،۹۲۳،۶۶۲ دلارآمریکا و ژاپن به میزان ۵،۹۹۰،۰۹۹ دلار آمریکا اعلام گردید.

جمهوری اسلامی ایران بیش از سی سال است که میزبان پناهندگان می باشد و در حال حاضر با نزدیک به ۸۹۰،۰۰۰ پناهنده دومین بزرگترین میزبان پناهندگان در سطح جهان می باشد.

منبع: آژانس پناهندگان سازمان ملل در ایران

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید